fredag 22 augusti 2008

Le Tour (från Kenbee-bloggen, 25 juli)

Just nu pågår världens näst största idrottsevenmang i landet som gav oss Jacques Dutronc, Les Goths, Air, Serge Gainsbourg, Daft Punk och massa god ost.
Eftersom sport är kultur är det också ett av världens största kulturevenemang.

Le Tour de France pågår under en månad. Med undantag för några vilodagar och ett till två tempolopp cyklar man 15-25 mil om dagen, varav ungefär hälften i alperna och pyrenéerna. Det är utan tvekan världens hårdaste proffstävling.
Inte konstigt att vissa känner ett visst behov av knark som gör dig stark, tycker jag.

Att svensk sportjournalister alltid givit cykling ungefär samma uppmärksamhet som hockey-bockey är inget nytt och inget jag inbillar mig att jag kan ändra på. Den genomsnittliga svenska sportkonsumenten kommer aldrig att förstå skönheten i hög kadens, långa utbrytningar polkagrispricka tröjor.
Därför ber jag dig, skarpkulturella människa, att slå på TV:n imorgon klockan 14:00, ratta in Eurosport och ta del av Vacchi/Adamssons outtömliga kunskap om cykelsporten.
Med stan full av hipsterfixies och retrocykeltröjor känns det som ett naturligt steg att indiekidsen diskuterar cykel över en öl på lönnmördarn. Det är så jag skulle vilja ha det i alla fall.

Är man mindre intresserad av självplågeri och rakade ben och mer intresserad av fantastisk dansmusik av kvalitetsårgång kan jag rekommendera Colin Wolfe's podcast.
100% original-45or:
http://col-wolfe-collection.podomatic.com
och
http://wolfe-disc.podomatic.com

Inga kommentarer: