fredag 22 augusti 2008

Behåring (från Kenbee-bloggen, 22 augusti)

Fleet Foxes har i svallvågorna efter Way Out West sköljts upp till en andra plats på Göteborgslistan. Fleet Foxes självbetitlade är alltså det andra mest sålda albumet (cd-skivan) i Göteborgsområdet.

Jag bevittnade de fyra första låtarna av amrisarnas spelning på festivalen och var imponerad men inte särskilt berörd. Vad som naturligtvis var en fantastisk spelning lyckades inte fånga mitt intresse i mer än tio minuter och jag skyller detta helt på mig själv och att min fäbless för brittisk folkmusik alltid lämnar americana, alt-country och folk-rawk i skuggan. Min vän Henning kommer känna igen det här.

I mitt medvetande är Bert Jansch, Incredible String Band, Fairport Convention och Pentangle det vackraste som kan upplevas skapat av akustiska stränginstrument och stämsång. Travellin Song med de sistnämnda gör mig tårögd och gåshudad varje gång och kan i kombination med vin sluta i pinsam sentimentalitet.

Vad jag vill ha sagt är att min förhoppning är att 2009 blir den syrabemängda brit-folkens återkomst till barrikaderna. Att de mjuktuffa country-skäggen byts ut mot ponchos, hårsvall och slokmustascher.

I samband med detta, vågar jag påstår, kommer brittiska Circulus bli det mest hypade till våren. De har funnits med ett tag men har här i krokarna mest vunnit uppskattning bland power-metalfans och rollspelare, eftersom vi till skillnad från bandets hemland har svårt att ta storslagenhet och rennässansretro på allvar.

Det blir det ändring på 2009, och det kommer bli både konstigt och vackert.

Inga kommentarer: