tisdag 29 januari 2008

Riktiga män har inga midjor

Igår köpte jag en väldigt trevlig mörkblå regnkappa på H&M. En lätt A-linjeformad, kort klassisk mac med fin krage och trevliga detaljer i största allmänhet. Jag tycker väldigt mycket om den, men det är inte det denna text ska handla om.
Jag vill veta var den manliga midjan har tagit vägen. I en tid när män bär extremt åtsittande byxor och neonfärger och grabbiga tidningar som King skriver om groomingprodukter tycker jag att den borde ha sin naturliga plats. Den fanns där på 1600-talet, på 1700-talet, på 1800-talet och i alla fall från 1900 – 1970-talet.
Idag är det helt omöjligt att hitta en längre jacka med markerad midja tänkt för oss med snopp. Tro mig, jag har letat.
Och inte kan man skylla allt på OS-trenden eftersom det vimlar av löjligt smala trenchcoats och crombies, som har ungefär samma form som ett avloppsrör, och kvinnoavdelningarna på H&M och Zara vimlar av fina kappor med jättemycket midja. Jag förstår det helt enkelt inte.
Vad jag har letat efter är en enkel eller dubbelknäppt jacka i svart ull med hög knäppning och gärna hög krage. Längd över rumpan men inte ner över låren. Någonting Mick Jagger skulle kunna ha haft på sig 1967 helt enkelt.
Eller ta en titt på den här som Claes-Göran har på sig, visst är den fantastisk?



Det närmaste jag har kommit är DNA Grooves fina crombies , men de finns tyvärr bara i rutigt och jag äger redan en rutig, dubbelknäppt sak med jättemycket midja som jag hittade för en spottstyver på Myrorna. Beatwear har sin Frock Coat . men den kostar en del och jag vill gärna prova först. Det har också hängt en fin sak i fönstret på Peters Dandy i Göteborg, men jag har inte vågat gå in. Antagligen är priset femsiffrigt.
Vad jag vill är att H&M, Åhléns, Zara, Top Man och gänget ska släppa sina märkliga Johnny Bravo-ideal och inse att mannens midja är en bra grej helt enkelt. Ingen dandy bör vara utan en.
Det visste man redan på medeltiden, förihelvete.

Inga kommentarer: