onsdag 23 januari 2008

Amazing Friendly Apple




Jag skulle här vilja ge en liten bakgrund till varför den här bloggen heter som den gör och samtidigt tipsa om en av de bästa pop-låtarna någonsin. Amazing Friendly Apple var enligt de flesta källor en 5-mannaorkester från Leeds, vilket inte hindrade dem från att spela in en fantastisk singel 1969. Jag har fortfarande inte haft nöjet att höra framsidan Water Woman, men man får anta att den inte håller samma kvalitet som den klassiska b-sidan.
Magician är en mini-popopera med underbar hammond och cembalo, eko-dränkt flöjtspel och en nasal sång som låter misstänkt mycket som Arthur Lee i den likadant uppbyggda Your Mind And We Belong Together. Texten är fantastiskt fånig om en magiker som konstigt nog verkar ha samma egenskaper som vissa lysergiska syror.

Tyvärr har jag inte hittat låten någonstans sedan jag plockade ihop min gamla datamaskin, så ni får nöja er med Your Mind And We Belong Together så länge. Tänk er det här, fast mer brittiskt och klaviaturbaserat:

Inga kommentarer: